
Elektromobilnost
13 sep. 2021
Elektromobilnost – preklopite na zeleno in pri tem prihranite davek

Vsi se čedalje bolj zavedamo električne mobilnosti. To ni samo posledica dejstva, da vse več proizvajalcev avtomobilov promovira prednosti svojih najnovejših električnih vozil na radiu in televiziji ali na velikih reklamnih panojih. Ne, električna vozila so vse pogostejša tudi v cestnem prometu.
Vendar pa električni avtomobili niso le izredno zanimivi za fizične osebe. Vedno več podjetij v svoj vozni park dodaja električna vozila. In za to imajo dober razlog. Z državnimi subvencijami lahko namreč prihranijo veliko denarja pri nakupu vozil in polnilnih postaj. Vendar pa pametni upravljavci voznega parka vedno pazijo tudi na stroške vzdrževanja svojih vozil. V tem oziru so električni avtomobili naravnost nepremagljivi. Z veseljem vam bomo predstavili dodatne zanimive informacije na temo elektromobilnosti.
Zakaj je elektromobilnost naša prihodnost
Mnogi ljudje še vedno čutijo določen odpor do vozil na električni pogon. Preprosto si ne morejo predstavljati, da bi ostali brez svojega zmogljivega motorja z notranjim izgorevanjem v avtomobilu. A dnevi motorja z notranjim izgorevanjem so vsekakor šteti. Za to obstaja več razlogov:
Omejena količina fosilnih goriv

Tudi če se strokovnjaki ne strinjajo glede točnega časa, pa so zaloge fosilnih goriv omejene in bodo v bližnji prihodnosti vsekakor izčrpane.
Poraba se v industrializiranih državah sicer zmanjšuje, države na meji razvitosti pa imajo vedno večje povpraševanje po surovi nafti, kar pomeni, da se svetovna potrošnja stalno povečuje.
Obremenitev podnebja s CO2

Pri sežiganju nafte ali naftnih derivatov se skupaj z drugimi škodljivimi snovmi proizvaja toplogredni plin ogljikov dioksid, ki velja za glavnega povzročitelja dramatičnih podnebnih sprememb.
Sem lahko prištejemo še ogromne okoljske probleme, ki nastanejo pri črpanju, transportu in predelavi surove nafte.
Tehnični razvoj električnih pogonov

Tehnični razvoj elektromotorjev in s tem povezanih krmilnikov je v zadnjih letih naredil ogromne korake naprej.
V kombinaciji z novimi, visokozmogljivimi litijevimi akumulatorji so električna vozila izjemno zmogljiva in nudijo praktično uporabne domete.
Električni motor vs. motor z notranjim izgorevanjem – primerjava dveh pogonskih konceptov
Pri nakupu novega vozila se danes pojavi vprašanje, ali naj gre za vozilo z motorjem z notranjim izgorevanjem ali z električnim pogonom. Iz tega razloga smo si podrobneje ogledali najpomembnejše točke obeh pogonskih konceptov.
Motor z notranjim izgorevanjem | Elektromotor | |
Okoljska obremenitev | Kljub čiščenju izpušnih plinov znatno onesnažuje okolje zaradi ogljikovega dioksida, drobnega prahu in dušikovih oksidov. | Podnebno nevtralno delovanje, če električna energija prihaja iz obnovljivih virov. Proizvodnja akumulatorja je energetsko intenzivna, kar poslabša bilanco CO2. |
Kompleksnost | Sodoben in kompleksen motor z notranjim izgorevanjem ima približno 2.500 sestavnih delov in je zato tudi ustrezno dovzeten za napake. | Vsebuje samo okoli 250 komponent. Sklopka in izpušni sistem nista potrebna. |
Razvoj moči | Maksimalna moč pri določenem številu obratov. Potreben je ročni menjalnik. | Izjemen navor že takoj po zagonu. Na voljo je samo preprost reduktor. |
Vzdrževanje | Redna menjava olja, oljnega filtra, vžigalnih svečk, filtra za gorivo ali zobatega jermena oziroma krmilne verige. Po potrebi je treba zamenjati sklopko, filter za delce ali izpušni sistem. | Pogonski mehanizem praviloma sploh ne potrebuje vzdrževanja. |
Klimatizacija | Delovanje hladilnega kompresorja vodi do večje porabe goriva. Toplota je odpadni produkt motorja. | Hlajenje in ogrevanje potekata električno, kar vodi do zmanjšanja maksimalnega dometa. |
Pravilno polnjenje električnih vozil
Na tem mestu moramo omeniti tudi mučno temo: polnjenje. Ta razlog se pogosto navaja takrat, ko ljudi vprašajo, zakaj še niso prešli na električni avtomobil. Polnjenje je sedaj postalo hitro in enostavno izvedljivo. Poleg tega so na voljo najrazličnejše možnosti za polnjenje električnega vozila. Najbolje pri tem pa je to, da posebna polnilna naprava na parkirnem mestu ni nujno potrebna. Načeloma zadostuje električna energija iz vtičnice. Vendar pa obstajajo tudi možnosti, ki so udobnejše in hitrejše:
Polnjenje na električni vtičnici

Ta možnost polnjenja je nezapletena in omogoča polnjenje električnega vozila na katerikoli običajni varnostni vtičnici oziroma vtičnici v skladu s standardom CEE.
V kabel je vgrajena kontrolna enota (ICCB = In Cable Control Box), tako da električna vtičnica ni preobremenjena zaradi energijskih potreb vozila. V odvisnosti od tega, katera električna vtičnica je na voljo, lahko postopek polnjenja traja zelo dolgo.
Polnjenje na stenski enoti

Stenska enota je fiksno povezana z električno napeljavo in lahko glede na zasnovo napajalnih kablov zagotovi polnilno moč do 22 kW.
To znatno skrajša čas polnjenja in vozilo je hitro spet pripravljeno na uporabo. Po priključitvi kabla stenske enote na vozilo polnilnik v vozilu zazna, kako močno je možno obremeniti električni priključek.
Oglejte si stenske polnilne enote
Polnjenje na javnih polnilnih postajah

Javne polnilne postaje imajo praviloma vtičnico za standardizirane vtiče tipa 2. Iz tega razloga morate imeti v vozilu polnilni kabel, ki se po eni strani sklada s priključkom na vozilu, po drugi strani pa ima vtič tipa 2.
Kabel z vtičem CCS ali CHAdeMO je pritrjen samo na postaje za hitro polnjenje z enosmernim tokom.
Prednosti in slabosti različnih možnosti polnjenja
Večina voznikov električnih avtomobilov uporablja zaseben polnilni steber ali stensko enoto na svojem domačem parkirišču. Poleg tega imajo v vozilu tudi ustrezne polnilne kable, tako da nikoli ne morejo obtičati s praznim akumulatorjem tudi v nepredvidljivih situacijah.
Prednost | Slabost | |
Električna vtičnica | Polnjenje lahko poteka na vsakem električnem priključku. Neodvisnost od javnih polnilnih postaj. | Uporabiti je treba polnilni kabel z ICCB. Postopek polnjenja lahko traja zelo dolgo. |
Stenska enota | Polnjenje v domači garaži. Postopek polnjenja je hitro zaključen. | Stenska enota potrebuje lasten napajalni kabel. Namestitev mora izvesti usposobljen električar. |
Javne polnilne postaje | Poveča domet vozila. Postopek polnjenja je hitro zaključen. Ponekod je možno brezplačno polnjenje. | S seboj morate imeti polnilni kabel. Med postopkom polnjenja vozilo stoji na javnem mestu. |
Kako dolgi so časi polnjenja električnega avtomobila?

Koliko časa dejansko traja, da se električni avtomobil popolnoma napolni, je odvisno od različnih dejavnikov. Najprej je ključnega pomena stanje napolnjenosti akumulatorja. Če je akumulator le delno izpraznjen, se polnjenje izvede veliko hitreje, kot če je akumulator vozila popolnoma prazen.
Nato ima odločilno vlogo tudi zmogljivost, ki jo nudi vir polnilnega toka. Vedeti je treba, da lahko akumulator vozila pogosto absorbira večje količine energije, kot jih lahko odda vir energije.
Iz tega razloga stenske enote ali kabelski krmilniki polnilnikom v vozilih signalizirajo, do kakšne mere je možno obremeniti polnilno vtičnico.
Če je izhodna moč vtičnice omejena, so časi polnjenja daljši. Če kot primer vzamemo vozilo srednjega razreda, kot je na primer Volkswagen ID.3 , s kapaciteto akumulatorja 58 kWh (kilovatne ure), so časi polnjenja naslednji:
- Pri električni vtičnici s 3,68 kW polnjenje traja 15,8 ur.
- Pri polnilni postaji s 7,4 kW polnjenje traja do 7,8 ur.
- Pri polnilni postaji z 11 kW polnjenje traja do 5,3 ur.
- Pri polnilni postaji z 22 kW polnjenje traja do 2,6 ur.